Glas Expeditie Nepal - Reisverslag uit Oenkerk, Nederland van glasexpeditienepal - WaarBenJij.nu Glas Expeditie Nepal - Reisverslag uit Oenkerk, Nederland van glasexpeditienepal - WaarBenJij.nu

Glas Expeditie Nepal

Door: Carijn en Hilde

05 September 2009 | Nederland, Oenkerk

De glasexpeditie Nepal wordt werkelijkheid! Voor de 'Namaste Foundation' zijn Jan, Margot, Visma, Toos, Carijn en Hilde druk met de voorbereidingen. In oktober reizen Jan en Margot af naar Nepal om aldaar een waar glasatelier op te zetten. Hoe is het allemaal begonnen?

Tijdens Visma’s bezoek aan Nederland in januari, kwamen we bij toeval terecht bij het glasatelier van Jan Hooghiemstra in Oenkerk. Visma stond al snel te dansen van enthousiasme en het duurde niet lang voordat Jan meedeed. Visma zag een gat in de markt in Nepal en Jan kon niet wachten om al zijn kennis en kunde naar Nepal te brengen (waar ligt dat eigenlijk? Nepal?).

Een nieuw idee was geboren. Visma zag een unieke kans om de kinderen uit zijn weeshuis te betrekken in zoiets creatiefs als het beschilderen van glas (wat overigens niet gevaarlijk is). Voor hen een nieuwe manier van creatief bezig zijn en een vorm om zich te kunnen uiten.

Daarnaast ziet hij mogelijkheden voor het ‘Handwerk Project’. Hier geven we aan lager wal geraakte vrouwen de kans te re-integreren in de maatschappij door ze onderdak te bieden en op te leiden in het maken van handwerk. Glaskunst is iets unieks in Nepal, de verwachting is dus dat ze dit voor een goede prijs kunnen verkopen. Een prachtige kans om de projecten financieel te ondersteunen!

Carijn en ik stonden nog niet gelijk te dansen. Wat kost zo’n machine wel niet? Hoe krijgen we dit bakbeest in Nepal? Is dit enthousiaste idee uitvoerbaar en rendabel?

De chemie was sterker en het enthousiasme heeft ons gebracht waar we nu zijn. Het ene wonder geschiedde na het ander. Een glasoven werd gevonden voor de helft van de prijs, een betrokken vrouw uit Rotterdam raakte geïnspireerd en besloot de glasoven te betalen! Vrijwilligers schoten te hulp. Sieraden van glas zijn ontworpen, waarvan de opbrengst geheel naar dit project gaat. De glasoven is getransporteerd naar Nepal en de vliegtickets naar Nepal voor Jan, en zijn vrijwilligers Margot, Carolien en Veronica zijn geboekt. Jan heeft ontdekt waar Nepal ligt en niet alleen dat.., hij is nu al een gepassioneerd Nepal liefhebber. Carijn en Hilde wensen hen allen een inspirerende expeditie. Dat Jan zijn droom maar werkelijkheid mag worden en hij historie mag schrijven als de allereerste glaskunstenaar in Nepal!

Wil jij op de hoogte blijven van deze glasexpeditie? Schrijf je hiernaast (links) in en je ontvangt automatisch een mail bij ieder nieuw geplaatst bericht.

Ook kun je ons natuurlijk verder helpen dit glasatelier in Nepal op te zetten. Maak jouw donatie over op 13.29.81.645

Namens alle vrouwen en kinderen in Nepal, bedankt voor jullie betrokkenheid, interesse en steun!

Namaste!

Voor meer informatie over onze stichting, kijk op www.namastenepal.nl
Glaskunstenaar Jan Hooghiemstra kun je vinden op www.janhooghiemstra.nl
Beeldhouwster Margot Tubben kun je vinden op www.binnen-ste-buiten.nl

• 08 September 2009 - 21:04

Carijn & Hilde:

Dag lieverds!

Nog 22 nachtjes... en dan is het écht zover! We hebben met heel veel plezier deze expeditie met jullie voorbereid en vormgegeven. Wij weten zeker dat jullie een hele bijzondere tijd tegemoet gaan in dit schitterende land. Dat jullie dromen mogen uitkomen.. Met zo nu en dan een beetje geduld en doorzettingsvermogen gaat het lukken! Aan alle onze kids, Nepalese familie en bekenden: ma timi lai maya gorchu (we houden van jullie!)

Namasté
    Carijn & Hilde

• 09 September 2009 - 10:14

Margot:

het begint werkelijk al te kriebelen. Nu nog even een bericht van nederlandse bodem, het kan nog 22 nachten en dagen. Soms vliegt het me aan, oh,jé, er moet nog zoveel, dan weer in blijde en spannende afwachting.Vooral door jullie ondersteuning,en het vele achtergrondwerk werd ik steeds enthousiaster, en kan bijna niet meer wachten om jullie nepalese kinderen, families in het echt te ontmoeten. En met m'n neus te staan in de projecten, waar menig zweetdruppeltje van jullie ligt. Onvoorstelbaar. Lieverds, zeer veel dank en: we gaan er helemaal voor. groeten Margot

• 13 September 2009 - 10:52

Jan Willem & Janneke:

Mooie impressie van een
    fantastische start van deze onderneming..gaat lukken allemaal, goede reis en veel succes!

• 27 September 2009 - 06:36

Annie En Eelke :

hallo Jan

We hopen en denken dat je daar een geweldige tijd hebt en dat je de mensen daar veel kunt leren. Daarom even dit berichtje we zullen je in de gaten houden. veel liefs en de groetjes uit GROU.

• 29 September 2009 - 08:54

Willy En Joke:

Hoi jan,

In prachtige side . Sa kinne wy dy moai yn de gaten halde.
    Foar moarn in hiele goede reis winske.
    Wy hearre fan dy.
    Groetnis ut Hurdegaryp

• 29 September 2009 - 09:45

Tineke:

Hai Margo en Jan,

En dan is het bijna zover! Het wordt zeker weten een heel bijzondere reis. Heel veel succes met het mooie project. Jammer dat we elkaar niet zien in Nepal(zit 2 wk tussen)

• 29 September 2009 - 17:07

Jeannette:

heel veel succes met jullie expeditie!!Spannend, maar het gaat vast en zeker goed komen!!x jeannette

• 30 September 2009 - 17:57

Thijs:

heel veel sucses daar groetjes uit oenkerk

• 30 September 2009 - 18:14

Piet Reitsma:

Jan en Margot.

Yn 't foarste plak in hiele goeie reis tawinske. Jan do silst mei dyn lange skonken it somtiden wol wat krap yn it fleantúch krije mar men moat der wat foaroer hawwe net! No't ik dit skreau binne jimme al ûnderweis. Ik haw de start op www.trynwalden.nl setten en ek de link om jimme te folgjen op dizze side.
    As der nijsgjirrichs bart lit it my dan ek efkes witte. Wy moatte der kundskip fan dwaan yn de Trynwâlden! Soks bart net te faak. Miskien kinne wy ek noch wat jild fan de Trynwâldsters loskrije foar it projekt! Jimme litte sjen dat de Friezen it hert op it goeie plak hawwe! Sukses!

Groetnis fan Piet Reitsma

• 30 September 2009 - 18:43

Hilde:

Jullie net uitgezwaaid op schiphol... Het ging er erg relaxt en vol vertrouwen aan toe. Het gaat ook helemaal goed komen! Het is een bijzonder verhaal, een bijzondere missie. Geniet van iedere stap. Geniet van het avontuur. Wij wachten in spanning het eerste bericht af uit Nepal!

Veel liefs Hilde

• 01 Oktober 2009 - 18:02

Jacqueline En Fam:

he buurtje
    hoop dat jullie goed aangekomen zijn
    veel succes daar met het project en we volgen jullie natuurlijk