Dak van de wereld of goot van onze aardkloot?? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van glasexpeditienepal - WaarBenJij.nu Dak van de wereld of goot van onze aardkloot?? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van glasexpeditienepal - WaarBenJij.nu

Dak van de wereld of goot van onze aardkloot??

Door: Jan en Margot

Blijf op de hoogte en volg

02 Oktober 2009 | Nepal, Kathmandu

Donderdag 1 okt.

Vanmorgen vliegen we vanaf Doha (Saoudi Arabië ) alwaar een glimmende Lamborghini in de vertrekhal staat te pronken. Ik heb niet veel met auto’s maar menig toerist laat zich fotograferen voor de bolide. Alles wat duur of heel duur is lijkt hier indruk te maken.

Met Qatar airlines glijden we vervolgens naar Katmandu de hoofdstad van Nepal. Het vliegveld hier doet me denken aan het vroegere Oost Duitsland. In de aankomsthal zien we Krishna vrolijk zwaaien met een bordje met daarop onze namen. Hij is onze gids voor de komende dagen en neemt ons mee naar de taxi plaats; Hier kijkt men niet op een deukje, alles wat kan rijden is vandaag taxi. Na wat onderhandelen wordt een Nepalees gevonden die ons naar het hotel wil rijden in een te kleine auto. Maar met passen, meten trekken en duwen lukt en storten we ons in een nieuw avontuur.

Als een soort van kamikase piloot gaat het richting centrum. Luid toeterend, wild gebarend en bijna botsend. Een paar zwerfhonden riskeren hun leven als ze willen oversteken, verderop liggen koeien rustig op straat. Kinderen zoeken in een hoop vuilnis, een groepje geiten lijkt op de bus te wachten. Een kakofonie van beelden en geluiden. Mijn hoofd loopt vol met indrukken. Dan hoor ik Margot
zeggen: Zit je te huilen? Ik merk het nu ook, mijn wangen zijn nat, mijn hoofd lijkt letterlijk over te stromen. Dit is de cultuurshock waar ik voor gewaarschuwd ben. Ik zie een man met een aap op z’n schouder en denk terug aan Aap, Noot, Mies. We rijden door een deel van de stad waar alles half is afgebouwd en waar mensen op straat leven; is dit het Dak van de wereld of de goot van onze aardkloot? Ik laat me verder slepen in deze film. Een met mens en dier uitpuilende streekbus trekt zich niets aan van de agent op het kruispunt. Hij zou het verkeer moeten regelen maar lijkt ons te begroeten. In deze stad geen minirotondes; hier geldt het recht van de sterkste. Fietsen, motoren, auto’s, bussen, voetgangers en dieren krioelen als mieren door de stad. Tegenstellingen komen met een dreun binnen.

Ongeschonden komen we uit de strijd en bereiken het hotel. Krishna neemt ons daarna mee naar een eettent en doet z’n verhaal. Na 9 maanden hebben z’n ouders hem achter gelaten en wordt hij opgevoed door een tante die inmiddels al is overleden. Krishna studeert nog, werkt als gids en heeft een parttime aanstelling bij het Namaste Children’s house. Morgen is hij gelukkig ook weer onze gids.
Jan en Margot.

Ons telefoonnummer is 00977 9808 20 53 87.
Je kunt ons voor 15 cent per minuut bellen. Draai eerst 0900 123 00 85 en volg instructies op. Het is hier wel 4 uur later!

  • 02 Oktober 2009 - 21:51

    Hilde:

    Zo... dit is even meemaken hoe het voelt om thuis achter te blijven. De minuten tellend tot het eerste teken van leven. Wat spannend allemaal! Ik heb de reis helemaal via Londen en Doha tot aan Kathmandu met jullie op de klok meebeleefd. En toen jullie gistermiddag om 13.15 uur NL tijd landden hield mijn beeld op. Jan en Margot, twee kunstenaars samen in Nepal. Geen flauw idee hoe dat er uit zou moeten zien. Ik ben blij dat mijn beelden weer aangevuld worden met jullie verhalen... Jan wat een ontroerend en puur verhaal! En mam, wat ben je ontzettend dapper. Ik ben heel erg trots op jullie en ik kijk alweer uit naar het volgende bericht!

    Dikke kus Hilde

  • 02 Oktober 2009 - 22:16

    Tineke:

    Fijn te lezen dat jullie goed zijn aangekomen. Wat gelijk een indrukwekkend verhaal. Ontroerend om te lezen. Dat ik dit over een aantal weken ook ga meemaken!
    Ik ben heel benieuwd hoe het jullie verder vergaat.
    Kijk uit naar volgend bericht


  • 02 Oktober 2009 - 22:34

    Carijn:

    Wouw!! Wat zijn jullie stoer. Wat een mooie onmoeting met dit bijzondere land. Geniet van alles en wij gaan met jullie meegenieten. Ik beleef mijn eerste onmoeting met Nepal weer een beetje opnieuw, super. Tot een volgend verhaal. Ik kan niet wachten.

    Liefs Carijn

  • 03 Oktober 2009 - 07:29

    ANNIE EN EELKE:

    LIEVE MARGOT EN JAN
    Zaterdag 2 okt s'morgens om 9.00 uur even zien of Jan al een verslag heeft geschreven, we zijn natuurlijk wel nieuwsgierig.
    Maar zo'n verslag had ik niet verwacht, mooi, ontroerend maar ook heel beeldend ik kreeg er kippevel van. Maar als je denkt met wat voor missie jullie daar zijn, komen er vast straks prachtige momenten als
    je ziet hoe hard ze bezig zijn voor hun toekomst.

    HEEL VEEL LIEFS ANNIE EN EELKE

  • 03 Oktober 2009 - 07:36

    Hilde:

    Mam, gefeliciteerd met je 62e verjaardag! Nog jong genoeg de wereld over te vliegen.. stoer hoor! Ik ga je zo even proberen te bellen.

    Maak er een mooie dag van! In the Roadhouse Cafe (wel toeristisch) hebben ze heerlijke carrot cake, maar de vroegere hippie straat de 'Freak Street' (bij Durbar Square) staat bekend om zijn chocolate cake! In Thamel House Restaurant kun je van een heerlijke traditionele Nepalese keuken genieten (op zn lux dan). Have fun!

  • 03 Oktober 2009 - 08:29

    Abbo:

    Allereerst, Margo, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een extra bijzondere dag van. Hier gaat alles naar wens, volgens plan!

    Wat een prachtig verhaal over de cultuurshock. Ja, het leven is niet te vergelijken. Wat is nou realiteit?
    Ik begin weer enthousiast te worden.

  • 03 Oktober 2009 - 10:50

    Jan Willem:

    Margot van harte,
    Je stapt dit nieuwe levensjaar wel op een heel bijzondere manier en plaats binnen.....
    Wens je alle goeds en succes op deze reis (jullie hebben een deskundige gids op afstand..i.p.v.Hilde) en dat er nog menig avontuurlijk jaar mag volgen....
    JW.

  • 03 Oktober 2009 - 11:00

    Rickske En Johan:

    Lieve Margot,

    Via "Het Kaartenhuis" kwam enige uren geleden de volgende tekst in je mailbox aan:

    "Lieve Margot,
    Vele omhelzingen ter gelegenheid van je 62ste verjaardag!

    Dat het leven nog vele verrassende positieve wendingen voor je in petto moge hebben; on doch tevens en vooral OFF the beaten track.

    Het ga je goed, het ga je crescendo, samen met ieder die je lief is.

    Liefs en kus,

    rickske en johan"

    We wisten dat je "eens" Nepal onveilig zou gaan maken, doch we waren niet op de hoogte van de precieze periode. Via een bericht van Hilde werden we vanochtend op de hoogte gesteld.

    Je realiseert dus al ras een verhoopte, toegewenste positieve wending.
    Dat er nog vele moge volgen: ongebreideld het avontuur tegemoet.

    Vanuit Amsterdam en vele andere uithoeken op deze aardbol zullen we je escapades volgen, om te beginnen met deze expeditie naar grote Aziatische hoogten.

    Veel succes en zinderend genot!

    Kus, rickske en johan



  • 03 Oktober 2009 - 11:34

    Peter En Marine:

    Hallo Margot,
    Van harte gefeliciteerd met je 62 ste verjaardag.
    Een mooiere manier om je verjaardag te vieren is er toch eigenlijk niet.
    Geniet van de reis en alle indrukken die je daar op zult doen.
    Groetjes Peter en Marine

  • 03 Oktober 2009 - 11:37

    Marijke :

    Lieve Margot,

    Gefeliciteerd met je verjaardag en geniet van Nepal!!

    62 túten van Marijke, Bert, Anniek en Mart.

  • 03 Oktober 2009 - 12:41

    Carolien:

    Lang zal ze leven lang zal ze leven in de gloria, en dat je dat aan de andere kant van de wereld mag vieren. Geweldig toch. Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad en wat heerlijk om een gids te hebben in dat waanzinnige Kathmandu. Heel veel succes met het project. We hebben contact. Liefs Carolien

  • 03 Oktober 2009 - 13:29

    Flory:

    Margot, van harte gefeliciteerd! Ik volg jullie een beetje via deze site en zag dat je vandaag jarig bent. Nog vele jaren in goede gezondheid samen met jouw dierbaren. Wat een prachtig reisverslag, de tranen prikten hoor.... Kom even bij van de reis en dan: heel, heel veel succes met jullie onderneming! Geniet!
    Hartelijke groeten, Flory

  • 03 Oktober 2009 - 13:51

    Annie & Wim:

    Allereerst: van harte gefeliciteerd met je verjaardag, Margot! Wie had gedacht dat je je 62e verjaardag in Nepal zou vieren!! Wij wensen jullie samen een heel goede tijd toe op het dak van de wereld (of de goot.....)
    Liefs van Annie en Wim, ook hartelijke groeten van Mieke & Ruud

  • 03 Oktober 2009 - 14:08

    Yael:

    He Margot, Wat bijzonder, wat mooi om je verjaardag zo te beleven. Van harte gefeliciteerd!! van mij uit Israel.
    Groeten, Yael

  • 03 Oktober 2009 - 14:31

    Nienke & Anita:

    Hallo Margo, van harte gefeliciteerd je verjaardag vandaag!Maak er een mooie dag van, maar dat zal ongetwijfeld lukken daar in het verre Nepal! Fijn e tijd daar en we zijn straks benieuwd naar je verhalen.
    Liefs Nienke en Anita.

  • 03 Oktober 2009 - 16:59

    Klaas-Tette:

    Hallo Margot,

    van harte met je verjaardag en maak er maar een speciale dag van. Ik wens jullie vanuit een winderig nederland heel veel succes toe.

    groetjes Klaas

  • 03 Oktober 2009 - 18:36

    Fenna:

    Lieve Margot,

    Fijne verjaardag! Pak er een lekker Nepalees biertje op!
    Liefs Fenna Wiep en Hilde

  • 03 Oktober 2009 - 20:03

    Reinder En Ine:

    Lieve Margot

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Een verjaardag om nooit te vergeten!
    Beste Margot en Jan. Dank voor jullie reisveslag, indrukwekkend, die eerste uurtjes! Wij hopen dat jullie reis aan al jullie verwachtingen gaat voldoen!! Geniet ervan!!!

  • 03 Oktober 2009 - 20:19

    Hily En Jouk:

    Van harte met jouw verjaardag Margo en veel succes met jullie missie daar en hoop nog vele fijne en positive reactie,s van jullie te ontvangen!
    lieve gr.v.Hlly en Jouk

  • 03 Oktober 2009 - 20:20

    Hylke En Meinou:

    Wat een onderneming! Fijn dat alles goed is verlopen. Margot, van harte gefeliciteerd, zo'n verjaardag zul je niet snel nog eens meemaken, en dat op je 62ste! Geniet er van. Wij denken aan jullie en volgen jullie belevenissen!

  • 03 Oktober 2009 - 21:01

    Anneke:

    Margo, van harte gefeliciteerde met je verjaardag. Dat had je voor 62 jaar terug ook niet kunnen denken, je 62e verjaardag vieren in Nepal.
    Wat een mooi verslag van het dak en/of de goot van de wereld.

    Fijn om van jullie reis(verslag) mee te mogen genieten. Ik blijf jullie volgen

    Hartelijke groeten,
    Anneke Zuidema

  • 03 Oktober 2009 - 21:33

    Regina :

    Hoi Hoi, dacht nu eerst even kijken of er al een bericht van jullie staat, nou en de reis was een hele belevenis zo te lezen,en nu gaat het allemaal nog beginnen.Ik wens jullie al het goeds toe! En Margot:Ik lees nu ook dat je jarig bent,dus hierbij gefeliciteerd! nog vele jaren erbij om van te genieten.

    groet, Regina

  • 04 Oktober 2009 - 08:05

    Harry En Greet:

    Lieve margot,
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag,!!! wat hebben jullie al veel beleefd, leuk om het zo te volgen!! liefs van Harry en Greet

  • 04 Oktober 2009 - 08:27

    Lorelei:

    Lieve Margot
    Gefeliciteerd met je verjaardag - eentje om nooit te vergeten! 'De kop is eraf' van jullie expeditie en nu gaat het echte werk en avontuur beginnen. Ik wens jou en Jan veel succes en plezier daarmee. Ik ben nieuwsgierig naar jullie volgend verslag.

  • 04 Oktober 2009 - 09:58

    Annet En Hans:

    Lieve Margot en Jan,wat een mooi verhaal,het is echt een avontuur he.Na de eerste cultuurshock wordt het lekker genieten en actief bezig zijn he.Wij wensen jullie veel succes,plezier en vooral veel nieuwe indrukken.Wat zullen jullie veel liefde en voldoening krijgen.Margot,lieve grote zus, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Zo'n bijzondere verjaardag heb je nooit gehad denk ik.Veel liefs Hans en Annet

  • 04 Oktober 2009 - 11:33

    Toos:

    Lieve Margot, ik wist niet dat je jarig was, van harte ! Bijzonder om het te vieren in Nepal. 2 jaar geleden vierde ik mijn verjaardag in Pokhara, ik leef met jullie mee. Voor jou en Jan een mooie tijd in dat prachtige land. Liefs, Toos

  • 04 Oktober 2009 - 12:30

    Herman En Petra:

    lieve margot,van harte gefeliciteerd met je verjaardag zo ver weg in een bijzonder land.geniet van alles en we lezen graag jullie verhalen.tot gauw liefs herman,petra,seb en job

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Actief sinds 04 Sept. 2009
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 39896

Voorgaande reizen:

30 September 2009 - 29 Oktober 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: