One roepie sir... ? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van glasexpeditienepal - WaarBenJij.nu One roepie sir... ? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van glasexpeditienepal - WaarBenJij.nu

One roepie sir... ?

Door: Jan en Margot

Blijf op de hoogte en volg

08 Oktober 2009 | Nepal, Kathmandu

Woensdag 7 oktober.

De stad zuigt mij helemaal op en zonder plattegrond slenter ik mijn gevoel achterna over deels geasfalteerde wegen en modderpaden. Onderweg trek ik 10.000 roepies uit de muur. De stapel verfomfaaide vodjes pers ik in mijn beurs. Een jongetje roept: “One roepie sir”. Ik kijk het ventje aan en denk meteen aan Abe, onze Frieze Stabij. Beiden zijn ongeveer vier jaar, hebben bruine ogen en een aangeboren bedelblik. Verderop vult een Tuk Tuk zich. Met de wangen tegen elkaar en de neuzen tegen de ruit gedrukt heeft iedereen een plekje gevonden en vervolgt de driewieler de rit. Ook ik word verder getrokken, steeds verder tot ik uiteindelijk tussen Nepalees handwerk tot stilstand kom. Ik ben overdonderd door de authenticiteit en schoonheid van het werk. Dit verdient een museum. Maar hier is geen museum. Het land is het museum; mijn visum het toegangsbewijs.
Dan valt mijn oog op een ijzeren paard met een Nepalees op z’n rug. De eenvoud ontroert me en maakt diepe indruk. Het dringt langzaam tot me door dat het allemaal te koop is. Ik bedenk me geen moment. Het object wordt in kranten gewikkeld en vindt een plaats in mijn rugzak. Als een blij kind vervolg ik mijn ontdekkingstocht. Aan de andere kant van de weg nog zo’n tevreden kind; lekker lurkend aan de borst van zijn moeder. Zij is in kleurige stoffen gewikkeld en hangt tegen het tafeltje met daarop nog twee van de drie onverkochte geitenkoppen.
Dolend door de uithoeken van een inmiddels schemerende stad ben ik even helemaal de weg kwijt. Wat een heerlijk gevoel. Ik probeer me te oriënteren en loop samen met een hond richting centrum. Halverwege bij een afvalhoop haakt hij af en schuift aan. Ze zijn nu met z’n vieren en samen delen ze een stuk rottend vlees. Ik laat hem achter en ga alleen verder. Dan valt het licht uit en verschuilt het leven zich even. Maar al snel worden kaarsjes ontstoken en struikel ik bijna over het silhouet van een bedelaar: “One roepie sir”.

Jan


vrijdag 9 okt.
Ik moet hard nadenken om er achter te komen, welke dag het is. Een grote stroom van indrukken, beelden, gevoelens nemen me in snel tempo mee door het nepalese land en leven. Nu zit ik hier aan het kabbelende meer, waar de vrouwen de was doen en de buffels een kijkje komen nemen bij mij. Ik adem de stilte in, mijn oren suizen nog na van de wervelwind in Kathmandu. Een grote waterval aan hectiek, verkeer, religie, mensen, kleuren, muziek in grote contrasten. Het was toch moeilijk om die stad achter ons te laten. Op de dag van vertrek plensde het uit de lucht, m.n. in Pokhara, onze bestemming. Een opeengepakte massa van mensen wachtte urenlang om door de gate te komen, maar na zes uren achterover te leunen kregen we te horen, dat de vlucht gecanceld was. En dat komt toch maar een paar keer per jaar voor, vertelde men ons. Toch werd het wachten steeds leuker. Prachtige contacten deden we op. Jan zat in no-time met een Nepalees aan de laptop, vertellend over onze missie. Hij was zeer geinteresseerd, wilde graag contact met Visma. Ik raakte met Alicia in gesprek, bekend van een dagelijkse talkshow op de Nepali-tv. Ik leek zeer op haar moeder, en vroeg of ze mij in haar tel.boek mocht zetten als,mommy. Bijzonder. De volgende dag in stromende regen naar het vliegveld. Dit zal wel een vergeefse reis worden, early in the mornig. Maar nee, we moesten rennen, Jan zijn mooie beeld achter moeten laten, waar Krishna nu zorg voor draagt. En door een bewolkt berglandschap gleden we naar Pokhara, verwelkomt door Visma. Een hartelijk weerzien. Al snel maakten we kennis met zijn prachtige project, in het Handycraftcenter liet hij trots de ruimte zien voor het glasproject. Wij helemaal enthousiast, prachtig. En nu de glasoven nog. Ja, hij komt zeker, dit weekend gaat hij op transport. En dan kunnen we volgende week los, real. Ook het welkom in Namaste Children House was hartverwarmend. De kinderen onthaalden ons met enthousiasme, allen goed Engels sprekend. Een sjaal werd ons omgehangen. En als eerste bijna ontmoette ik ons Tubbensponsorkindje
Pranam. Een blozend jochie, dat 2 jaar geleden als vondeling bij Namaste werd gebracht. Tranen sprongen me in deogen, wat een mooi en blozend koppie, volop in de aandacht van de andere kinderen. We werden rondgeleid door het weeshuis. Het ademt een sfeer van warmte, liefde, geordendheid. Geweldig. Vandaag is Jan op trekking gegaan, deze dagen nog even de ruimte om het glas wat los te laten. 5 dagen met een gids de bergen in, ik wil wat op adem komen en genieten van al dit echte mooie Nepal in al zijn facetten. Nu ga ik met een bootje naar de overkant van het meer.

Namaste Margot

  • 08 Oktober 2009 - 20:00

    Jouk:

    wat beleven jullie alles intens en alle indrukken krijgen een plekje in het hoofd en hart.
    Prachtige foto,s,kijk uit naar meer!
    l.gr.v.Jouk

  • 08 Oktober 2009 - 21:37

    ANNIE EN EELKE BOSMA:

    Jan en Margot, wy wurde meisûge yn jim ferslach. Wat in skrined kontrast sketse jim hjiryn. "One roepie please" tsjinoer 10.000 út de "muorre". Wêr eamelje wy hjir yn Nederlân dan oer? Dit is foar ús wol allegearre tige konfrontearjend. En dernjonken (hast) net foar te stellen. Wy hoopje dat jim de kommende wiken in protte foar dy Nepaleeske bern en froulju betsjutte kinne. Margot en Jan: sneon op Radio Boarnsterstim hearre wy fierder!
    Fr. gr. út Grou; Annie en Eelke

  • 08 Oktober 2009 - 22:13

    Tineke:

    Wat weer een ontroerend en treffend verhaal. Ik geniet er met volle teugen van. Mooie foto's!

  • 09 Oktober 2009 - 07:06

    Carijn:

    Weer genoten van de foto's en verhalen. Blij dat het zo goed gaat met jullie. Nu in Pokhara, tijd voor weer vele nieuwe ervaringen! Blij dat de doosjes vol geluk en antwoorden goed van pas komen. Kippenvel! Tot het volgende verhaal. Liefs Carijn

  • 09 Oktober 2009 - 08:31

    Jacqueline:

    hallo allebei

    nou jullie maken wel wat mee zeg jullie zullen af en toe wel sprakeloos om je heen staan te kijken
    erg leuk om de verhalen te lezen super

  • 09 Oktober 2009 - 09:42

    ANNIE EN EELKE:

    Jan en Margot,

    Wat komme jim prachtige en hertlike bern en grutte minsken tsjin, dy't ek te sjen binne op jim hiel moaie foto's.
    Nije wike dus écht los mei it projekt.
    Sukses en genietsje fierder!

    Fr. gr., Annie en Eelke

  • 09 Oktober 2009 - 09:56

    Harry En Greet:

    Hallo allebei,
    Wat een leuke manier is dit toch om mee te leven, bedankt voor de beeldende verslagen zowel van de foto's als in woorden,geniet van de voortzetting! groeten uit Diepenveen

  • 09 Oktober 2009 - 11:41

    Carolien:

    Hoi Margot. Wat een heerlijke verhalen, ik kan bijna niet meer wachten om ook aan dat meer te zitten. Liefs Carolien

  • 09 Oktober 2009 - 13:54

    Abbo:

    Ik raak helemaal onder de indruk van juljie bijna poëtische proza over de de natuur, de mensen, de hectiek, enz..
    Geniet maar lekker. Gisteren even met Atsje gesproken, die net met Jan had gebeld.

    In de cursusgroepen leven ze met jullie mee, de meesten volgen jullie avonturen op de site.

    Alles loopt hier naar wens. Dus geniet maar onbezorgd.

    Groeten, ook van Loes.

    Abbo


  • 09 Oktober 2009 - 14:09

    Ine:

    Dank zij jullie beelden en beeldende wijze van vertellen, zie ik jullie in gedachten en voel met jullie mee! Geweldig!
    Bedankt voor jullie verslag! Goede tijd!

    Liefs, Reinder en Ine

  • 09 Oktober 2009 - 18:54

    Antsje :

    Hoi lieve mensen,
    Wat een belevenis, prachtig om zo jullie reis te kunnen volgen. Velen van "It Aventoer"zitten tussen de middag jullie verhalen te lezen. Jan op expeditie, komt de traploop training goed van pas. Geniet ervan, vele lieve groeten van iedereen van de wynserdyk.


  • 10 Oktober 2009 - 09:30

    Ynske En Adri:

    Beste Jan en Margot,wat een geweldige verhalen en prachtige foto,s wij genieten hier met jullie mee.Je krijgt er gewoon kippevel van. Groetjes van de buurvrouwen en veel succes.

  • 10 Oktober 2009 - 10:38

    Annet:

    Wat leuk Margot dat je nu de kinderen gaat ontmoeten waar je al zoveel van gehoord hebt.Wat zou ik nu graag bij je willen zijn en al die ervaringen willen delen,even in een totaal andere wereld.Geef je Asmita een dikke knuffel van mij.
    Liefs Annet

  • 10 Oktober 2009 - 20:09

    Jouk:

    dag Margot,
    Als die oven dit weekend komt,Jan terug en dan mooie foto,s hoe het zich ontwikkeld in de mooie lokatie.Wat ontroerend om zo,n mooi jochie vast te houden en dat Hilda dat ook gedaan heeft!Veel succes en sterkte met het mooie project.Zou zo over willen vliegen,wie weet!
    Ga een paar dagenSkylge,cranberrie,s en afsluiten v.d.winter.
    Liefs v.Jouk

  • 11 Oktober 2009 - 10:04

    Joke En Willy:

    Dei Jan en Margot,

    Nei in pear dagen yn jins gewoane wurk om te pielen en dan sa'n moai wurklikhytsferhaal leze te meijen. Minsken dy't deistich oan it surviveljen binne. Ik hie krekt ek jild ut de muorre helle.In skril kontrast mei hjirre.It set jin wer mei beide fuotten yn de klaei.
    It is machtich om te lezen hoe ot jimme dit allegear yn jim opsuchje en it (noch) it echte plakje jaan kinne.bjusterbaarlik om samar te sizzen.
    Joke en ik winske jimme in noch mear bkusterbaarlike wiisheden en moetings mei al dy prachtige minsken yn dit stikje lan op ierde.Wy sjogge ut nei it folgjende ferhaal.
    Groetnis ut Hurdegaryp

  • 11 Oktober 2009 - 11:53

    Hilbert&Maaike:

    Jan met veel belangstelling jou reisverslag gelezen. Het is wel een heel andere wereld waar je (julie)in terecht gekomen bent.De foto's spreken vaak voor zichzelf, zo ook het elektriciteitsnet met een knooppunt in een paal. Dat is bij ons al een tijdje geleden.Prachtig dat het nog werkt ook. Leuk dat we met jullie mee kunnen kijken en we kijken weer naar het volgende reisverslag uit.

    Groetjes vanuit een regenachtig Raamsdonksveer.

  • 11 Oktober 2009 - 14:35

    Mamma:

    margot ik vindt je erg ondernement,en veel succes.

  • 11 Oktober 2009 - 18:13

    Annie:

    Hallo Jan en Margot
    Wat een prachtige verhalen schrijven jullie, ontroerend om jullie belevenissen zo te kunnen volgen! Wij wensen jullie een heel goede, productieve tijd toe daar, maar ook met heel veel plezier! Wij genieten graag een beetje met jullie mee via jullie verslagen én foto's natuurlijk.
    Liefs, Annie & Wim

  • 11 Oktober 2009 - 19:55

    Jaap Fijma:

    Ha die Jan,
    Wat een belevenis voor jou en margot. Wel alles beschrijven he! Hoe zat dat nou met die roepia, kreeg dat jochie nu wel of niet die enen roepia(waarde...?), jou kennende Jan, denk ik van niet. Maar toch.... Die geitenkoppen boeien mij ook.

  • 11 Oktober 2009 - 21:14

    Hilde:

    Hoi lieve mam, wat fijn dat je de kinderen gisteren allemaal hebt ontmoet.. Ben zo benieuwd naar de foto's van onze schatjes! Wat goed dat je dat gelijk hebt opgepakt. Ik wilde je vandaag nog bellen, maar dat is niet gelukt. Ik probeer het morgen weer. Annet was vandaag op bezoek in Amsterdam, we zijn naar de Hermitage geweest. Een portie hele andere cultuur! Veel liefs en spreek je snel, kus Hilde

  • 13 Oktober 2009 - 12:19

    Jeannette:

    Eindelijk een reactie van mij!Wat hebben jullie alweer veel beleefd!Ik geniet van jullie verslagen maar ook vooral van de foto s.Nu maar hopen dat jullie snel aan het werk kunnen met jullie glasprojekt.Veel succes! Liefs Jeannette

  • 13 Oktober 2009 - 14:15

    Riekje Bloem:

    wat een prachtige reis
    maken jullie ,en wat een
    fijn en kleurlijk land,een hele goeije tijd
    daar en wij genieten met
    jullie mee vr gr,
    riekje.

  • 14 Oktober 2009 - 10:28

    Hans Sietsma:

    Hallo Margot en Jan,
    wat een mooie verhalen, wat ontroerend om dat allemaal zo direct te mogen lezen. Mooi om deelgenoot te mopgen zijn van jullie enthousiasme en hartelijheid. Geweldig, al die contacten in dat mooie land.

    groet, het ga jullie goed! Hans, Ina, Mante, Anne, Wieke

  • 14 Oktober 2009 - 17:44

    Atsje Hooghiemstra:

    Wat een super tocht heb je gemaakt Jan. Nu maar even "rustig" met het glasproject aan de slag. Telefonisch heb ik begrepen dat iedereen heel erg enthousiast bezig is met glas. Vandaar dat er ook geen nieuwe verhaaltjes en foto's komen.
    Hier gaat het ook heel goed; iedereen maakt wel een praatje over Nepal en de site. Wij zijn benieuwd wanneer de eerste "kunstwerkjes" uit de oven komen.
    Succes!!
    Groeten aan iedereen
    Atsje

    Natuurlijk is iedereen nu wel nieuwsgierig naar jouw tocht en het glasproject.

  • 14 Oktober 2009 - 20:59

    Hilde:

    Ik ben het helemaal met Atsje eens... tijd voor nieuwe berichten en foto's!!!!

    Maar ja.., ik weet hoe dat gaat:-) Gelukkig is het een teken dat je daar lekker geacclimatiseerd bent.

    Heel veel succes met jullie glasproject, ik ben ontzettend blij dat de Nepalese douane de machine eindelijk na anderhalve maand heeft vrijgegeven. Pak van mijn hart!

    En nu maar hopen dat ie ook draait op dat Nepalese gas.. Laat ons niet te lang meer in spanning!

    Liefs Hilde


  • 14 Oktober 2009 - 22:33

    Toos:

    Zojuist gehoord dat de machine er is, hoera, gelukkig op tijd om aan de slag te gaan. Elke dag denk ik aan jullie en vraag ik me af hoe het gaat, wat er beleefd wordt, waar Jan geweest is enz.
    Veel succes gewenst nu alles is aangekomen en er glaswerk gemaakt kan worden. Vol verwachting ...
    liefs, Toos

  • 15 Oktober 2009 - 07:25

    Carolien:

    Hoi margot.
    Ik had je een mailtje gestuurd naar margottubben@zonnet.nl is die aangekomen??
    Wat leuk dat je bij de 3sisters bent. Hoor graag van je. Wat super dat de machine er is!!!!
    Liefs carolien

  • 15 Oktober 2009 - 15:37

    Atsje Hooghiemstra:

    Wauhh
    De oven doet het en de eerste werkstukjes zitten er nu in. Morgen vroeg kunnen ze zien wat er het geworden is.
    Iedereen is enthousiast en wij niet minder.
    Werk ze daar en geniet van het mooie weer.

    Atsje

  • 19 Oktober 2009 - 16:14

    Loes:

    Wat een prachtige verhalen, ik was wat achter maar heb met genoegen alles weer gelezen.nog een fijne tijd. lieve groet,

  • 28 Oktober 2009 - 09:33

    Carla:

    hoi lieverds
    het was goed julie project te aanschouwen in kathmandu.
    ik morgen weer aan het werk. jullie ook al bijna thuis,zie ik.
    laat je even weten waar ik de fotoos naar toe kan mailen?
    liefs, carla
    carlavandekieft@hotmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Actief sinds 04 Sept. 2009
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 39895

Voorgaande reizen:

30 September 2009 - 29 Oktober 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: