Het komt zoals het komen moet - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van glasexpeditienepal - WaarBenJij.nu Het komt zoals het komen moet - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van glasexpeditienepal - WaarBenJij.nu

Het komt zoals het komen moet

Door: Jan en Margot

Blijf op de hoogte en volg

04 Oktober 2009 | Nepal, Kathmandu

Dag medebelevers,

Ontzettend bedankt voor jullie felicitaties en reacties op ons leventje
hier. Het ontroert me zeer, zo zijn jullie even heel dichtbij en voelt
als een ware omarming. Op mijn verjaardag, gisteren hebben we
allereerst een lekkere bak cappuccino gedronken met allerheerlijkst
Nepalees gebak. Daarna zijn we in de auto gestapt en een prachttocht
door de bergen gemaakt. Halverwege werd ik gebeld door de lokale radio
Boarnsterhim, fryslan, die mij feliciteerde en vroeg of ik wat wilde
vertellen over onze expeditie. En zo was ik in de ether ergens op een
hobbelige bergweg, waar we zojuist een lekke band hadden verwisseld.
Elke zaterdag ben ik live te horen op de Boarnsterstim. Opwindend
gevoel was dat wel. Vanmorgen al om half zes ergens boven in de bergen
de sunrise gezien, indrukwekkend, zoals die alombekende vuurbol ineens
boven de Himalaya te voorschijn komt. Vandaag met de lokale bus een
zeer kleurrijke trip gemaakt, hortend en stotend en onder de blauwe
plekken zitten we echt in het pure Nepalese leventje. Zojuist een
ticket naar Pokhara geboekt, woensdag gaan we daarheen. Krishna, onze
gids, een fantastische boy, is nu naar het ministerie for, 'knock on the
door', alle hens aan dek om de glasoven nog deze week daar te krijgen.
Voor nu, Namaste, tot hoors, Margot

Zaterdag 3 oktober

Krishna heeft een Nepalees met auto geregeld die ons vandaag door een woud van tempels en heiligdommen zal rijden. Ook gaat Bina, een nicht van Krishna mee. Zij is net als mij voor het eerst in de hoofdplaats, komt ook van het platteland maar heeft er vijf dagen lopen en een busrit van een dag opzitten.
Na de eerste shock begin ik me inmiddels aardig thuis te voelen in Katmandu en geniet met volle teugen van het leven hier. Tussen al het lawaai van toeterende auto’s en motorfietsen klinkt mij het geblaf van honden en gekraai van een haan als muziek in de oren. In deze hectiek zie ik straatkoeien op hun gemak door de stad slenteren. Als heilige heb je natuurlijk ook weinig vrezen. Dat gevoel bekruipt mij ook als ik een rode stip op m’n voorhoofd krijg gedrukt. Wie maakt mij de pis nog lauw. Maar als ik later in een spiegel zie dat door het zweten mijn tika op een schotwond begint te lijken besluit ik hem weg te poetsen. Een geit kijkt mij meewarig aan en heeft waarschijnlijk niet in de gaten dat het hoofd van z’n soortgenoten even verderop te koop wordt aangeboden. Het wemelt hier van de handelswaar; vaak uitgestald op straat. En gaan de zaken iets beter dan bewijzen dekzeil en golfplaat goede diensten. Geen schreeuwende neon reclame die nu mijn aandacht trekt maar een chagrijnige Rhesusaap die laat weten niet gefotografeerd te willen worden. Ik respecteer dat en richt mijn lens op een man die met een stapel stoelen, een rol tapijt en een bank op z’n rug zeult. Het gaat een riksja rijder niet snel genoeg. Hij laat toeterend en schreeuwend z’n ongenoegen blijken. Bij de rivier aangekomen zien we kinderen in het water spelen en vrouwen de was doen. Aan de overkant worden dode lichamen verbrandt en wordt de as in de rivier verstrooid. Dit is een leven zo puur dat ik er bijna in verdrink.

Plotseling merk ik dat ik helemaal niet meer aan ons glasproject denk. Stiekem vind ik het nu wel prima dat de glasoven nog op het vliegveld staat en niet wordt vrijgegeven. Als ik me afvraag of ik zo wel mag denken maak ik het “Doosje vol antwoorden” open dat ik van Hilde en Carijn meekreeg als afscheid. Ik trek er één uit en lees: “Het komt zoals het komen moet”.

Jan


Maandag 5 oktober.

Als ik buiten kom staat onze breed lachende chauffeur al klaar met zijn tot taxi omgestickerde auto en roept: “Namaste”. Ik wil snel de straat oversteken om hem ook een goede morgen te wensen maar vergeet even dat het verkeer hier links rijdt. Verschrikt doe ik een stap terug om een plaag motorrijders niet te hinderen. In de groep schiet ook een geit voorbij. Het beest hangt tussen twee man geklemd op de buddyzit. Naast mij staat een man schrapend en rochelend het slijm vanuit z’n tenen naar boven te trekken. Ik weet dat het ’s lands wijs is maar ben er nog niet aan gewend. Met veel lawaai spuugt hij op straat. Ik wil solidair zijn met de Nepalezen en besluit mijn zakdoek maar ongemerkt weer weg te stoppen. Ook ik trek er nu stevig aan maar durf in het openbaar nog niet zo goed uit te spugen.
We gaan vandaag de bergen in, een lange rit over hobbelige en stoffige wegen. Onderweg zie ik een boer z’n varken aanprijzen. De helft met kop ligt op een tafel en kijkt wezenloos voor zich uit, de helft met staart ligt er naast en samen wachten ze op een koper. Na één lekke band en vele haarspeldbochten komen we uiteindelijk in Nagarkot aan. We besluiten er te overnachten. De serene stilte voelt hier als een weldaad en is in schril kontrast met kolkend Katmandu. Ondertussen hullen de bergen zich in nevel en cirkelt een arend z’n laatste rondjes. Ook hij weet dat het zes uur donker is.
De volgende morgen staan we vijf uur op en zien hoe de zon haar eerste stralen met kracht door de opengereten bewolking perst. Een mystiek schouwspel waarbij bergen en wolken als grijstinten in elkaar lijken op te gaan. Dan nemen we de locale bus terug. Zonder chipkaart hijs ik me naar binnen en vind nog een stoel. Alle plaatsen zijn snel bezet en ook het gangpad loopt vol. Maar vol is hier niet vol. Hier kan iedereen inclusief bagage mee ook al moet de deur dan open blijven staan. De uitpuilende bus zucht en krakend maar zonder achterblijvers gaat het bergafwaarts langs bamboe en rijstvelden. Een vrouw staat als een moeder stijf tegen mij aangedrukt. Ik kan alleen mijn hoofd nog bewegen. Als ik naar links draai raak ik verstrikt in haar sari. Ze is behulpzaam en verlegen draai ik m’n hoofd naar het raam waar het uitzicht deels wordt belemmerd door bungelende benen van reizigers op het dak.

Jan en Margot.

  • 04 Oktober 2009 - 17:45

    Renske:

    Hallo margot en jan,
    Wat een avontuur weer,leuk om die samen met jullie mee te beleven! Een bijzondere verjaardag margot, fantastisch! Geniet van jullie belevenissen in Nepal.
    groet renske

  • 04 Oktober 2009 - 18:06

    ANNIE EN EELKE:

    Lieve Jan en Margot
    Wat heerlijk om het verslag te lezen, je voelt dat jullie al een beetje wennen aan de cultuur van het land. Moet ook wel anders kun je er niet wezen.Het is mooi dat je eerst wat van de omgeving ziet, dan kunnen jullie straks met volle overgave aan het werk met de kinderen.
    Vanuit het koude kikkerlandje met harde wind wensen wij jullie nog veel plezier.


  • 04 Oktober 2009 - 19:01

    Jouk:

    leef met jullie mee,heb zelfde ervaringen in indonesie mee gemaakt.Het wordt nu genieten,hoop wel dat de oven als jullie woensdag daar aankomen daar ook is.
    Prachtig dat het op de radio komt.vind de verslagen erg boeiend en kijk uit naar de volgende!lieve.gr.v.Jouk

  • 04 Oktober 2009 - 19:46

    Edgar:

    Gefeliciteerd Margot! Wat moet dat een rijk gevoel geven daar in Nepal.

    Veel succes, plezier en vele mooie momenten toegewenst samen! Hilde kan trots zijn op jullie - wat een energie straalt er uit jullie verhalen.

    Zal af en toe even kijken naar jullie ervaringen.

    Groet,
    Edgar


  • 04 Oktober 2009 - 22:48

    Hilde:

    Zo Jan, bijgekomen van je schotwond? Ha ha, hilarisch jullie verhalen...! Mam, wat een verrassing van de radio. Jullie worden nog beroemd! En ik heb er inderdaad alle vertrouwen in dat het komt zoals het komen moet. De ervaringen tot nog toe neemt al niemand meer van jullie af! Geniet lekker van alle indrukken en weet dat wij meegenieten.

    Liefs Hilde

  • 05 Oktober 2009 - 07:54

    Tine:

    Hallo Margo, als nog gefeliciteerd met je verjaardag daar in het mooie land. Heb veel aan jullie gedacht. KLinkt prachtig de eerste indrukken. groet, Tine

  • 05 Oktober 2009 - 08:00

    Ine:

    Een heerlijk verslag; ik zie het allemaal voor me!
    Wat een mooi initiatief van de Boarnsterstim!
    Geniet heerlijk van jullie tijd in Nepal!

    Liefs, Reinder en Ine

  • 05 Oktober 2009 - 08:12

    Willy En Joke:

    Dei Jan en Margot,

    Tank foar it moaie ferslach.Wat in hiel oare wrald as yn Aldtsjerk.Mar sa kinst sjen dat wy ek mar yn in systeem sitte.Jimme belibje in prachtig aventoer dat in goed plakje kriget ast werom bist.Goed dat jimme earst wat op gong komme yn dit moaie lan. Nei it genietsjen dan strak mar de hannen ut de mouwen en jimme dwaande halde mei it doel fan dizze misje.Wy sjogge mei niget ut nei it earstkommende ferslach.
    Improve yourself.
    Groetnis ut Hurdegaryp

  • 05 Oktober 2009 - 10:09

    Ingrid:

    Hoi Jan en Margot,

    Heel veel succes met het project in Nepal! Geweldig dat jullie dit doen. Het is een compleet andere wereld waar jullie nu even aan moeten wennen, maar het doel is prachtig en de reis en het project een hele belevenis :-) We blijven jullie volgen via de site.
    Alle goeds toegewenst!!

    René en Ingrid, Tytsjerk

  • 05 Oktober 2009 - 10:10

    Sarani:

    Wat leuk om jullie verslagen te lezen.
    Margot ook van mij nog de hartelijke felicitaties met je verjaardag..het was zo fijn je weer te ontmoeten en te voelen in Leeuwarden...
    heerlijk genieten verder..
    liefs , Sarani

  • 05 Oktober 2009 - 11:26

    Anita & Nienke:

    Hallo Jan en Margot,

    leuk om weer verhalen uit Nepal te horen! En Margot natuurlijk van harte gefeliciteerd! Geniet ervan en maak er een succesvol project van. Liefs van Anita en Nienke.

  • 05 Oktober 2009 - 17:39

    Veronica:

    Hey, Jan en Margo, leuk hoor al een voor proefje te horen over jullie ervaringen daar, heb er zin in, veel plezier en misschien tot ziens daar, je weet maar nooit!!

  • 06 Oktober 2009 - 10:31

    Annet:

    Lieve Margot en Jan,
    Wat een leuk verhaal weer,je schrijft op zn Margots,lekker zoals je bent.Geniet met volle teugen,geweldig dat jullie gevolgd worden op de radio.Ik kijk alweer uit naar het volgende avontuur.
    Liefs Annet

  • 06 Oktober 2009 - 10:43

    Hennie:

    Hoi jan

    Leuk om zo jullie reisverslagen te lezen.Zo te lezen geniet je best van je (werk)vakantie.Jullie doen heel wat indrukken op.
    Nog heel veel plezier.

    Groetjes uit een koud en nat Aldtsjerk

  • 06 Oktober 2009 - 13:52

    Saskia:

    Ha, die Jan,

    Is je koffer ongeschonden uit de strijd gekomen? Helemaal niet belangrijk als je leest wat jullie allemaal meemaken, en .. dan is het nog maar het begin. Geniet volop van alles om je heen. Groeten van de de Zeetjes.

  • 06 Oktober 2009 - 21:03

    Jan Willem:

    What's in a name?

    Alhoewel Bleijswijk voor een Nepalees toch vele malen moeilijker moet zijn dan Tubben

  • 06 Oktober 2009 - 21:11

    Hilde:

    Ha ha, dat was me nog niet eens opgevallen! Sja, Bleijswijk is inmiddels een bekende naam in Nepal;-)

  • 07 Oktober 2009 - 08:11

    Johan En Clara E.:

    Wat een indrukwekkend verslag en vooral de daarbij horende foto's. Geweldig om dat mee te maken. We blijven je volgen!
    Alle goeds,
    Johan en Clara Ettema

  • 07 Oktober 2009 - 09:29

    Femke Pasma:

    Wat een mooie verslagen.
    Jan, ik ben na alle drukte rondom mijn reis naar Vietnam jouw expeditie niet vergeten. Ik ben blij verrast te zien dat er een waarbenjij.nu is:p ik meen me te herinneren dat jij na onze workshop nog had gezegd dat je zoiets niet kon maken en de verhalen gewoon op de site zouden komen.

    leuk, mooie foto's ook, een feest van herkenning. Geniet er maar goed van en inderdaad: het komt zoals het komen moet! Een rake zin, vooral voor daar. Succes met de verdere werkzaamheden en verkenningen!

    Hartelijke groeten uit Sint Annaparochie (Femke Pasma)

  • 07 Oktober 2009 - 11:18

    ANNIE EN EELKE:

    Hallo Jan en Margot
    Wat zien jullie daar veel,kun je s'nachts nog wel slapen?
    En wat een prachtige foto's dat ene mannetje met dat grijze baard en haar die leek wel wat op mijn vader. Hoe bevalt het eten en drinken daar? Vanuit het hele natte Friesland en nog veel reisplezier de groetjes

  • 07 Oktober 2009 - 13:57

    Carolien:

    Hoi Margot en Jan
    Wat komt het door jullie verhalen allemaal lekker dichtbij. Heel leuk om te lezen het warmt de boel lekker op. Ik zit nog schoenen, broeken waterflesjes e.d. te verzamelen, jullie zitten er al middenin. Geniet van jullie verhalen als voorspel, mooi geschreven. Liefs en tot dan.

  • 13 Oktober 2009 - 13:02

    Saskia:

    Hoi Jan,

    Zeer geslaagd artikel over je in de nieuwe Ondernemend Tytjerksteradiel als millenniumbedrijf. Erg leuk. Gr Saskia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Actief sinds 04 Sept. 2009
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 39897

Voorgaande reizen:

30 September 2009 - 29 Oktober 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: